onsdag 1. mai 2013

FEM KATEGORIER II

Nå er det tid for innlevering nr. 2. Denne gangen fikk vi fem nye kategorier som vi skal plassere bildene i. Også denne gangen skulle vi ha 10 bilder + favorittbilde. 
Kategoriene denne gangen var: collage, dyr, portrett, arkitektur og valgfri kategori. Den valgfrie kategorien har jeg kalt for 2013.
Ingen av bildene er redigerte og jeg brukte kameraet PENTAX K10D.




Kategori: dyr
Det er et naturlig lys i bildet som kommer av at jeg tok bildet ute. Det er jevnt og kaldt. Ideen var å fange de fine fargene i fjærene som også går igjen i øynene og på nebbet. Høna er i fokus og er også interessepunktet i bildet. Her brukte jeg det jeg har lært om dybdeskarphet. 
ISO: 400, lukkertid: 1/80, blender: f/5.6


Kategori: "2013"/portrett
Dette bidet har et veldig varmt lys og det ser nesten farget ut, men det er grafittien som er slik. Dette bildet er litt originalt fordi det ligner på et portrett, men er en grafitti som har mange av de samme egneskpene som et portrett, men dette er jo ikke en ekte person. Ideen var altså å ta et annerledes "portrett". Lyskilden er en spotlight og er derfor kunstig. Her lærte jeg at komposisjonen og plasseringen er viktig for å få det utrykket man ønsker.
ISO: 400, lukkertid: 1/30, blender: f/3.5

Kategori: "2013"
På dette bildet er sola lav, det gjør at skyggene blir lange. Det er kaldt og direkte. Det er skrålinjer i bildet som skaper dynamikk og elva gjør at blikket ledes ut mot sjøen. Det blir balanse i bildet fordi folkene står på bredden og veier opp for det store fjellet til høyre i bildet. De står også i det gyldne snitt. Her lærte jeg at partier i bildet kan bli veldig mørke selv om det er sol og skyfri himmel. Jeg fikk innblikk i hvor sterkt solyset er og hvor harde skygger det kan kaste. Her var ideen å fange de lange skyggene på den flate, jevne stranda og skape en balanse mellom de store, mørke steinene og stranda.
ISO: 100, lukkertid: 1/350, blender: f/8.0

Kategori: arkitektur
I dette bildet er det mye gjentakelse av former, for eksempel takbuene. Denne hallen er egnetlig veldig symetrisk, derfor valgte jeg å ta et utsnitt av den for å gjøre den mer spennende. Ideen var å fange det fine lyset som er naturlig lys som kommer inn gjennom de frostede vinduene. Lyset er også ganske mykt og jevnt. Interessepunktet er helt klart den store gullklokka.
ISO: 100, lukkertid: 1/20, blender: f/5.6

Kategori: "2013"
Dette er et musikkinstrument som onkelen min kjøpte når han var på reise. Det at deler av det er kuttet av gjør komposisjonen mer spennende. Fargene er veldig harmoniske og den svakt grønne fargen gjør seg fint til det brune. De flate spikerne, selve instrumentet og linjen i vinduskarmen er skrå og skaper derfor bevegelse og gjenntakelse. Lyset er jevnt, kaldt og naturlig og er med på å skape det "naturlige" utrykket.
ISO: 100, lukkertid: 1/45, blender: f/4.0

Kategori: dyr
Her er ideen kontrasten mellom det harde (hodeskallen) og det myke (stoffet). Skallen er kantete og spiss, mens stoffet er mykt og rolig. Lyset er naturlig og mykt. Også her er det skrålinjer som skaper dynamikk. Her lærte jeg at bakgrunnen har mye å si hvis du vil ha fokus på en ting og jeg måtte prøve meg litt frem før jeg fant noe jeg syntes funket.
ISO: 100, lukkertid: 1/45, blender: f/4.0


Kategori: portrett
Dette bildet er fra fotostudioet. Her var lyset i rommet av og den eneste lyskilden var blitzen. Det skapte en veldig fin atmosfære og bakgrunn. Lyset er altså kunstig. Jasmin er i det gyldne snitt og er interessepunktet i bildet. Det er en ting som er viktig når man tar portrett. Ideen her var å skape en stemning med kun Jasmin som element.
ISO: 200, lukkertid: 1/30, blender: f/4.5

Kategori: arkitektur
Dette bildet er ganske fargerikt og preget av gjentakelse. Stolpene skaper en rytme og speilingene i vanndammen forsterker den. Lyset er naturlig og kaldt, men fargene på stolpene skaper allikevel en varme i bildet. Ideen her var kontrasten mellom de fargerike elementene, som stolpene, og det grå betongunderlaget. 
ISO: 100, lukkertid: 1/125, blender: f/6.7

Kategori: arkitektur
Her var ideen å skape en illusjon av at "huset" er i normal størrelse. Lyset er naturlig og jevnt. Det gjør at alle detaljene kommer med. Også her er det skrålinjene som gjør bildet innterresant og skaper aktivitet. Her lærte jeg hvordan det går ann å vinkle det forskjellig og slik oppnå forskjellige utrykk.  
ISO: 100, lukkertid: 1/125, blender: f/8.0

Kategori: "2013"
Dette er et bilde av en ødelagt TV hvor trærne "speiler" seg i skjermen. Lyset er naturlig og direkte, og bidrar også til refleksjon hvor det treffer skjermen. Utsnittet gjør bildet spennende og interresant fordi du må se litt ekstra etter for å skjønne hva det er. Her lærte jeg at man kan oppnå en overlay effekt, uten bruk av Photoshop.
ISO: 100, lukkertid: 1/90, blender: f/4.5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar