mandag 20. mai 2013

OPPSUMMERING VÅREN 2013

Da er vi allerede i mai og vi er ferdige med fotodelen i faget trykk og foto. Det siste oppdraget går ut på å gi en liten oppsummering av halvåret som har gått og skal jeg besvare spørsmålene: hva har du lært, har du fått nok utfordringer og har du forslag til endringer ?

Foto
Jeg har lært om mange forskjellige teknikker og instillinger. Alt fra grunnleggende bruk av speilreflekskamera til komposisjon og beskrivelse av lys. Jeg har fått nok utfordinger som jeg synes jeg har lært mye av. De konkrete oppgavene om å for eksempel "gå ut å ta bilder hvor du bruker det du nettopp har lært om lukkertid" har vært bra, kunne kanskje hatt enda litt mer terping på de forskjellige instillingene slik at de satt litt bedre.




Blogg
Dette er min første blogg så jeg har lært utrolig masse, som for eksempel hvordan man legger til etiketter, hvordan man forandrer utforming og oppsett, justerer størrelse på bildene, alt egentlig. Vi har hele tiden fått utfordinger med bloggen når vi skal publisere innlegg og ha med gadgeter som lenker. Jeg synes bloggen er et veldig nyttig og interesant verktøy å bruke i undervisningen, men jeg synes det har vært litt for mye fokus på det. Jeg kunne ønske vi fikk mer tid til oppdragene slik at vi for eksempel kunne komt oss litt vekk fra rett rundt skolen. Bloggen er også en fin måte å vise frem eget arbeid i tillegg til at man får innsikt i hva de andre gjør og får til via bloggene. Slik har vi også lært av hverandre.

Arbeidsmetoder
Arbeidsmetodene har vært greie, men jeg kunne ønske vi gikk litt mer vekk fra det digitale og mer inn på for eksempel forskjellige fototeknikker og formater. Når faget ble introdusert for meg så jeg for meg at det ikke kom til å være så mye fokus på bloggen, men at det var bildene som var det vikitigste. Jeg kunne også øsnke at vi fikk prøvd ut for eksempel fremkalling av bilder og den type ting. Det har også vært interessant å lære om Photo Shop som har gitt oss innblikk i hvordan de blant annet jobber i reklamebransjen. Bloggen har vært en arbeidsmetode som har gjort at jeg har fått mer lyst til å ta bilder og har virket ganske motiverende.

Dette faget har gjort at jeg synes foto er enda mer interessant og jeg synes det var så gøy at jeg har lyst å starte min egen, private fotoblogg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar